خواستگاری سنتی چه معایب و مزایایی دارد ؟

خواستگاری سنتی چه معایب و مزایایی دارد ؟

خواستگاری سنتی چه معایب و مزایایی دارد ؟

خواستگاری کردن اکنون کمی متفاوت تر از قدیم است و تفاوت های زیادی با خواستگاری های سنتی دارد ، اما خواستگاری سنتی اکنون طرفدارانی نیز دارد که هنوز معتقد به خواستگاری سنتی هستند و با خواستگاری مدرن میانه خوبی ندارند.

وقتی از خواستگاری سنتی حرف می‌زنیم از چه چیزی حرف می‌زنیم؟ خواستگاری به روش سنتی، شکلی از آشنایی‌ است که در فضای خانه صورت می‌گیرد و اولین قدم، معمولاً تماس با مادر دختر است. در این شیوه که احتمالاً شما هم یا آن را تجربه کرده‌اید یا بارها و بارها در سریال‌های تلویزیونی دیده‌اید، خانوادهٔ پسر برای دیدن دختر و توافقات اولیه در خانهٔ دختر حاضر می‌شوند. در شیوهٔ خیلی سنتی در همان جلسهٔ اول تکلیف عقد و عروسی و مهریه معلوم می‌شود. آیا برای دنیای امروز این حد از آشنایی برای ازدواج کافی است؟ آیا باید این شیوهٔ خواستگاری را به‌عنوان یک شیوهٔ آشنایی کاملاً کنار بگذاریم؟

ازدواج های سنتی و مدرن، هر کدام ویژگی های مثبت و منفی ای دارند. در ازدواج سنتی، والدین فردی را برای همسری فرزندشان در نظر می گیرند. مزیت این کار این است که آنها با بحران هیجانی که از آن به عنوان «عشق و علاقه» یاد می کنیم، درگیر نیستند و براساس عقل، منطق و معیارهایی که مدنظرشان است، فرد را انتخاب می کنند. بنابراین احتمال چیره شدن هیجان، علاقه و… بر منطق وجود ندارد اما به دلیل انتخاب عقلانی و کاملا وابسته به منطق والدین، خالی بودن کامل جای عشق و علاقه بین پسر و دختری که برای ازدواج با هم در نظر گرفته می شوند می تواند نقطه ضعف این نوع ازدواج ها باشد. به هر حال ۲ نفر برای شروع زندگی مشترک باید میزانی از علاقه را نسبت به هم داشته باشند.

محاسن خواستگاری سنتی
همدیگر را در بافت خانواده می‌بینیم

در جریان خواستگاری، فرد را در بافت خانواده‌اش می‌بینیم. روابط فرد با خانواده‌اش و نیز خصوصیات اخلاقی و ظاهری خانواده ممکن است با خودِ فرد متفاوت باشد و باید در کنار او، به خانواده هم توجه کرد.
عاطفی نمی‌‌شود

در روش سنتی، احتمالِ عاطفی‌شدنِ بیش‌ازحد، کم‌تر است. چون ارتباطات هدفمند است و قرار است ازدواج کنیم.
امنیت روانی وجود دارد

دختر و پسر، در روش خواستگاری احساس امنیت روانی دارند؛ چون در یک فضای آشکار و چارچوب مشخص به دور از هرگونه پنهان‌کاری عمل می‌کنند و از لورفتن نمی‌ترسند.
می‌شود طولانی‌اش کرد

اخیراً خانواده‌ها جلسات خواستگاری را بیشتر کرده‌اند و این خودش به کسب نتیجهٔ بهتر کمک می‌کند.

معایب خواستگاری سنتی

ممکن است هیچ آشنایی قبلی‌ درکار نباشد

در این صورت، اگر تنها به یک جلسه اکتفا شود، انتخاب مناسبی صورت نمی‌گیرد. آمار بالایی از طلاق مربوط به خواستگاری‌های تک‌جلسه‌ای هستند که همه‌چیز در همان جلسهٔ اول تصمیم‌گیری شده است.
بیش‌ازحد رسمی است

چون موقعیت رسمی است، ممکن است خانواده‌ها از لحاظ زمان محدودیت قائل شوند و ترجیح بدهند که مراسم و تشریفات خواستگاری در جلساتی محدود صورت بگیرد.
تکلیف زود معلوم می‌شود

ممکن است خیلی زود بحث خواستگاری به تعیین مهریه و تاریخ عقد و عروسی کشانده شود، در صورتی که این بحث‌ها صرفاً مربوط به جلسهٔ آخر است و طرح زودهنگامش باعث طرح‌نشدن مسائل اصلی و مهم خواهد شد.
افراد غیرمتخصص زیاد دخالت می‌کنند

در روش سنتی، دخالت افراد غیرمتخصص زیاد است. یادمان باشد ما به صرفِ پدرومادربودن، حق تصمیم‌گیری دربارهٔ ازدواج فرزندان نداریم و فقط می‌توانیم مشورت بدهیم.
ممکن است فقط ویترین را ببینیم

در روش سنتی، اصطلاحاً ممکن است ویترین، جذاب‌تر از انباری باشد! همه خیلی شیک هستند و بهترین برخوردها و رفتارها را دارند؛ در صورتی که برای آشنایی و شناخت، باید پشتِ صحنهٔ این ظاهرهای مرتب هم دیده شود.

منبع : خدمات مجالس